Foxtrot

Foxtrot

“Bijzonder geslaagde (en gelaagde) vertelling” VPRO Cinema (★★★★★)

“Lofzang op het noodlot” De Volkskrant (★★★★★)

Verhaal over de jonge Israëlische soldaat Jonathan en zijn ouders, dat wordt verteld met veel gevoel voor ironie en indrukwekkend camerawerk. Michael en Dafna zijn uit het veld geslagen wanneer ze te horen krijgen dat hun zoon Jonathan is gesneuveld tijdens zijn dienstplicht als wachter bij een verlaten grenspost. Maar is dat wel zo? In drie uiteenlopende delen vertelt regisseur Maoz het verhaal vanuit het perspectief van vader, zoon en moeder.

FoxtrotHet drama van beide ouders is maar de helft van dit verhaal. Foxtrot maakt een sprong in de tijd en neemt ons mee naar Jonathan, die samen met drie andere soldaten een uitgestorven grensovergang bewaakt. Wat heeft zich daar afgespeeld? Zowel de soldaat als zijn ouders dansen de foxtrot met het noodlot. Een dans met vele variaties. Maar waar je ook heen gaat, je eindigt altijd op het punt waar je ooit begon.

Een paar jaar geleden leek het er even op dat de dochter van regisseur Samuel Maoz was omgekomen bij een aanslag op een bus. Een uur lang hoorde hij niks van haar. ‘Dat was het vreselijkste uur in mijn leven’, aldus Maoz tegenover de LA Times. Zijn dochter bleek echter ongedeerd en Maoz besloot een film te maken over het gevoel van die dag. Foxtrot werd bekroond met de Zilveren Leeuw van Venetië en de prijs voor Beste Israëlische film van het jaar. Acht jaar geleden blies Maoz iedereen al omver met zijn debuut ‘Lebanon’, dat zich geheel afspeelde in en rondom een Israëlische tank. Nu doet hij dat in overtreffende trap met nog meer diepgang.