Foxtrot

Foxtrot

“Bijzonder geslaagde (en gelaagde) vertelling” VPRO Cinema (★★★★★)

“Lofzang op het noodlot” De Volkskrant (★★★★★)

Verhaal over de jonge Israëlische soldaat Jonathan en zijn ouders, dat wordt verteld met veel gevoel voor ironie en indrukwekkend camerawerk. Michael en Dafna zijn uit het veld geslagen wanneer ze te horen krijgen dat hun zoon Jonathan is gesneuveld tijdens zijn dienstplicht als wachter bij een verlaten grenspost. Maar is dat wel zo? In drie uiteenlopende delen vertelt regisseur Maoz het verhaal vanuit het perspectief van vader, zoon en moeder.

FoxtrotHet drama van beide ouders is maar de helft van dit verhaal. Foxtrot maakt een sprong in de tijd en neemt ons mee naar Jonathan, die samen met drie andere soldaten een uitgestorven grensovergang bewaakt. Wat heeft zich daar afgespeeld? Zowel de soldaat als zijn ouders dansen de foxtrot met het noodlot. Een dans met vele variaties. Maar waar je ook heen gaat, je eindigt altijd op het punt waar je ooit begon.

Een paar jaar geleden leek het er even op dat de dochter van regisseur Samuel Maoz was omgekomen bij een aanslag op een bus. Een uur lang hoorde hij niks van haar. ‘Dat was het vreselijkste uur in mijn leven’, aldus Maoz tegenover de LA Times. Zijn dochter bleek echter ongedeerd en Maoz besloot een film te maken over het gevoel van die dag. Foxtrot werd bekroond met de Zilveren Leeuw van Venetië en de prijs voor Beste Israëlische film van het jaar. Acht jaar geleden blies Maoz iedereen al omver met zijn debuut ‘Lebanon’, dat zich geheel afspeelde in en rondom een Israëlische tank. Nu doet hij dat in overtreffende trap met nog meer diepgang.

 

Zilveren Leeuw - Venetië 2017

Gegevens

Regie:
Samuel Maoz
Jaar:
2017
Land:
Israël
Taal:
Hebreeuws
Ondertiteling:
Nederlands
Lengte:
114 minuten

English summary

“Brilliantly constructed story”

“Ode to fate”

This film about a young Israeli conscript (Jonathan) and his parents is told with a real sense of irony and features striking camera work. Michael and Dafna are devastated when they learn that their son Jonathan has died while on guard duty at a godforsaken border crossing. But is it actually true? In three very different parts, director Samuel Maoz tells the story from the point of view of father, son and mother.

The drama of both parents is only half of this story. Foxtrot jumps back in time to focus on Jonathan, who is guarding a desolate checkpoint with three other soldiers. What has happened there? Both the soldier and his parents dance the foxtrot with fate. A dance that has many variations. But no matter where you go, you always end up at the same starting point.

A couple of years ago, filmmaker Samuel Maoz thought that his daughter had died in an attack on a bus. For an hour he heard nothing from her. “That was the worst hour of my life,” he told the LA Times. His daughter turned out to be unhurt and Maoz decided to make a film about the feelings stirred up that day. Foxtrot won the Silver Lion at the Venice Film Festival and was voted best Israeli film of the year. Eight years ago Maoz blew audiences away with his debut, “Lebanon, which was set entirely in and around an Israeli tank. He surpasses himself here, with an even more profound message to share

Onze wekelijkse nieuwsbrief

Deze week

Filmhuis Movie W

Volg Movie W

Neem een kijkje op onze Facebookpagina!
Take a look at our Facebook page!

@FilmhuisMovieW

Op 30 augustus halen we de projector uit het stof en starten we het nieuwe seizoen met de film "Lean on Pete" (@LeanOnPeteMovie ). Ook de rest van de maand hebben we mooie films voor jullie. Kijk alvast op de website moview.nl #enjoy #film #wageningen