Kurai Kurai – Tales on the Wind

Sprookjesachtige, visuele roadmovie door de uitgestrekte steppen van Kirgizië. De reis door dit onherbergzame landschap begint bij Emo. Zijn vriendin Vera vertelt hem dat ze zwanger is, maar ze weet niet wie de vader is. Zonder bedenkingen verlaat hij haar en de stad. Hij trekt het desolate landschap in, op weg naar de plek waar hij opgroeide en om uit te zoeken welke richting hij aan zijn leven moet geven. Zijn pad wordt bepaald door toevallige ontmoetingen, waarbij hij ieders geheimen weet te ontfutselen. Het mooiste is dat van Sufyani die haar overleden zoon nog in leven waant. Ze weet dat hij er niet meer is, maar durft het niet te geloven en blijft hem zoeken. Emo’s ontmoetingen leren hem uiteindelijk het leven beter te begrijpen en te nemen zoals het is.

Filmmaakster en fotografe Marjoleine Boonstra trok door Centraal-Azië, op zoek naar de synergie tussen mens, dier en natuur. Het inspireerde haar tot het maken van deze poëtische film, met als metaforische rode draad de Kurai: een tuimelkruid dat geduwd door de wind over de weidse vlaktes voortrolt, zoals de hoofdpersoon van de film.

Gegevens

Regie:
Marjoleine Boonstra
Jaar:
2014
Land:
Kirgizië - Nederland
Taal:
Russisch
Ondertiteling:
Nederlands
Lengte:
85 minuten

English summary

A journey based on tales of the wind, about life and death, through the land of the kuraï (tumbleweed), where nothing is as it seems. Photographer Marjoleine Boonstra’s has made her film debut with a poetic, visual road movie that exudes a fairytale-like quality. The story takes place on the wide open steppe (high grasslands) of Kyrgyzstan.

The journey through this inhospitable landscape starts with Emo. His girlfriend Vera tells him she is pregnant but she does not know who the father is. Without a second thought, he leaves her and the city. He treks into the desolate landscape, heading for the place where he grew up and searching for a direction in life. His path is determined by accidental meetings in which he is able to coax the other person’s secrets out of them. The best encounter is with Sufyani, who imagines that her dead son is still alive. She knows that he has died but doesn’t dare to believe it and is still seeking him. Emo’s meetings help him to better understand life and to accept it as it is.

Marjoleine Boonstra travelled through Central Asia in search of the synergy between people, animals and nature. The experience inspired her to make the film, and to use ‘kurai’ or tumbleweed as a metaphorical ‘leitmotif’. Like the film’s main character, kurai is blown across the open grasslands.

Deze week

Film and Literature Award
za 23
20:30
zo 24
16:00
PREMIÈRE
Beste Animatiefilm 2018
zo 24
20:30
Horizons Awards (Venice)
ma 25
20:30
Film and Literature Award
di 26
20:30
wo 27
20:30
PREMIÈRE
Beste Animatiefilm 2018
do 28
20:30
vr 29
20:30

Onze wekelijkse nieuwsbrief

Ongewijzigde tarieven

Bij Movie W geen prijsverhogingen, ondanks de BTW verhoging per 1 januari!

Bekijk hier onze tarieven

Filmhuis Movie W

Volg Movie W

@FilmhuisMovieW

Vanavovond bij Movie W: No Date, No Signature. Arts voelt zich na een aanrijding buiten zijn schuld verantwoordelijk voor de dood van het slachtoffer. Maar niets is wat het lijkt. Prachtig geschoten psychologische thriller met veel suspense en onverwachte plotwendingen. pic.twitter.com/aM5HR5cOch

Gisteren op Filmhuis Movie W's Twitter via Twitter for iPhone