Loveless

Loveless

 ‘Adembenemende film!’ NRC. (★★★★★)

‘IJselijk mooi, mysterieus én toegankelijk’ Volkskrant (★★★★★)

Cinematografisch meesterwerk van de Russische regisseur Andrey Zvyagintsev (‘Leviathan’, ‘The Return’), bekroond met de Juryprijs Beste Film tijdens het filmfestival in Cannes 2017.

LovelessBoris en Zhenya liggen in een scheiding. Over het hoofd van hun enige zoon maken ze onafgebroken ruzie en ze proberen zo snel mogelijk van elkaar en hun appartement af te komen. Allebei bereiden ze hun respectievelijke toekomst voor. Boris heeft een relatie met een jonge vrouw, die inmiddels zwanger van hem is en Zhenya heeft een relatie met een rijke man. Ze worden volledig opgeslokt door hun eigen bestaan en geen van beiden lijkt nog oog te hebben voor hun 12-jarige zoon Alyosha. Totdat hij verdwijnt… 

Hoe de jongen liefdeloos opgroeide in een moderne Russische middenklasse die het in materieel opzicht aan niets ontbreekt, dient ook als metafoor voor hoe Rusland haar burgers en haar voormalige satellietstaten behandelt. Een onderkoelde psychologische thriller tegen sneeuw- en schaduwrijke decors: aangrijpend en elegant, maar ook zeer toegankelijk, spannend en meeslepend. En juist die combinatie maakt de film tot een meesterwerk.

 

Jury Prize (Cannes 2017)

Gegevens

Regie:
Andrey Zvyagintsev
Jaar:
2017
Land:
Rusland
Taal:
Russisch
Ondertiteling:
Nederlands
Lengte:
127 minuten

English summary

‘Breathtaking cinema!’

‘Chillingly beautiful, mysterious and accessible’

This cinematographic masterpiece from Russian director Andrey Zvyagintsev (Leviathan, The Return) was awarded the Jury Prize at the 2017 Cannes Film Festival.

Boris en Zhenya are in the middle of a divorce. Before the eyes of their only son, they quarrel endlessly and strive to be rid of each other and their apartment as quickly as they can as each makes arrangements for a future without the other. Boris is involved with a young woman who is now carrying his baby, and Zhenya is seeing a rich man. They are completely absorbed by their own lives, and neither seems to care about their 12-year-old son Alyosha ­– until he vanishes. 

The image of this boy growing up in a modern Russian middle-class environment where, materially, he has everything he needs, is a metaphor for the way Russia treats its citizens and its previous satellite states. Zvyagintsev created this chilling psychological thriller against decors of snow and shadows. Gripping and elegant, yet very accessible, exciting and compelling. Exactly the right combination for a masterpiece.

Bekijk de maandfolder

Bekijk en download hier de digitale maandfolder van september

Deze week

do 19
20:30
vr 20
20:30
za 21
20:30
zo 22
20:30
PREMIÈRE
ma 23
20:30
di 24
20:30
PREMIÈRE
wo 25
20:30
do 26
20:30

Onze wekelijkse nieuwsbrief

Filmhuis Movie W