Maïdan

‘Willen jullie het nieuws halen?’, roept een protestleider halverwege Maïdan. Het antwoord van de menigte op en rond het Onafhankelijkheidsplein in Kiev is instemmend. En ze hebben het geweten. De protesten tegen de door-en-door corrupte president Viktor Yanukovych waren vanaf november 2013 maandenlang dagelijks in het nieuws. En ook daarna bleef Oekraïne het nieuws domineren als een ontspoord conflict, waar inmiddels de halve wereld bij betrokken lijkt.

De van oorsprong Oekraïense filmmaker Sergej Loznitsa portretteert een ontwakend volk, dat ‘nee’ zegt tegen de vazal van Poetin en ‘ja’ tegen de Europese Unie. Aanvankelijk is de sfeer nog vreedzaam, wordt er veel gezongen, gebeden, georeerd. Maar als de oproerpolitie op bevel van Yanukovych gewelddadig ingrijpt, wordt het grimmiger en verandert het plein in een slagveld. De camera bevindt zich tussen de mensenmassa’s maar houdt altijd afstand. De regisseur stelt zich geheel onpartijdig op. In klassieke speelfilmstijl registreert Loznitsa rustig de ontwikkelingen gedurende 3 maanden. Hij vermijdt bewust sensatiebeluste beelden en concentreert zich op de solidariteit, de passie, het doorzettingsvermogen en de hoop van de demonstranten.