Maïdan

‘Willen jullie het nieuws halen?’, roept een protestleider halverwege Maïdan. Het antwoord van de menigte op en rond het Onafhankelijkheidsplein in Kiev is instemmend. En ze hebben het geweten. De protesten tegen de door-en-door corrupte president Viktor Yanukovych waren vanaf november 2013 maandenlang dagelijks in het nieuws. En ook daarna bleef Oekraïne het nieuws domineren als een ontspoord conflict, waar inmiddels de halve wereld bij betrokken lijkt.

De van oorsprong Oekraïense filmmaker Sergej Loznitsa portretteert een ontwakend volk, dat ‘nee’ zegt tegen de vazal van Poetin en ‘ja’ tegen de Europese Unie. Aanvankelijk is de sfeer nog vreedzaam, wordt er veel gezongen, gebeden, georeerd. Maar als de oproerpolitie op bevel van Yanukovych gewelddadig ingrijpt, wordt het grimmiger en verandert het plein in een slagveld. De camera bevindt zich tussen de mensenmassa’s maar houdt altijd afstand. De regisseur stelt zich geheel onpartijdig op. In klassieke speelfilmstijl registreert Loznitsa rustig de ontwikkelingen gedurende 3 maanden. Hij vermijdt bewust sensatiebeluste beelden en concentreert zich op de solidariteit, de passie, het doorzettingsvermogen en de hoop van de demonstranten.

MovieWeekend 2015

Gegevens

Regie:
Sergej Loznitsa
Jaar:
2014
Land:
Ukraïne
Taal:
Ukraiens
Ondertiteling:
Engels
Lengte:
130 minuten

English summary

‘Do you want to get on the news?’ shouts a protest leader midway through Maidan. The answer from the crowd in and around Kiev’s Maidan Square is a resounding ‘yes’. And they did. The protests against the corrupt President Viktor Yanukovych were daily TV fare in November 2013. Afterwards, too, Ukraine continued to dominate the news, with a conflict that was escalating wildly and now involves half the world. ’Maidan’ depicts the very last incitement before the point of no return.

Filmmaker Sergej Loznitsa, originally from Ukraine, shows a people waking up, saying ‘no’ to Putin’s puppet and ‘yes’ to the European Union. Initially, the atmosphere is peaceful; there’s a lot of singing, praying, oration. But when the riot police intervene with tear gas and batons, things become grim and the square becomes a battlefield. The camera is situated in the crowd but keeps its distance. The director remains impartial. In classic feature-film style, Loznitsa calmly records developments over a three-month period. He avoids sensational images and chooses not to show the worst atrocities. He focuses on the solidarity, the passion, the perseverance and the hope shown by the demonstrators.

Bekijk de maandfolder

Bekijk en download hier de digitale maandfolder van november

Deze week

ma 18
20:00
Film and debate
di 19
20:00
Leprazending Nederland
wo 20
20:00
do 21
20:30
Film en seksualiteit
vr 22
20:00
za 23
20:30
Special import screening
zo 24
16:00
zo 24
20:30

Onze wekelijkse nieuwsbrief

PIN ONLY?

Movie W wil overgaan op ‘PIN ONLY’ per 1 januari.

We verwachten dat veel bezoekers hier geen bezwaar tegen hebben, maar willen toch graag weten welke bezwaren er wel zijn.

Ben je het er niet mee eens?

Stuur een bericht naar info@moview.nl!

Filmhuis Movie W