Much Loved

Much Loved

Midden in de nacht rijdt een limousine door Marrakech. Tot in de puntjes verzorgd en druk pratend zijn Noha, Soukaina en Randa op weg naar een exclusief feest. De drie vrouwen zijn prostituees. Ze verkopen hun lichamen aan rijke Arabieren en Europeanen, die ze in discotheken, restaurants en tijdens feestjes oppikken. Hun dagelijks leven heeft weinig gemeen met de uitgelaten partywereld: ze worden regelmatig bedreigd en zijn verstoten door hun families. Wanneer ze de jonge, onervaren Hlima ontmoeten, ontstaat een nieuwe, hechte vriendschap. Iets wat de vrouwen boven alles koesteren. Waardig en geëmancipeerd trotseren ze de maatschappij die hen gebruikt en veroordeelt.

Much Loved is een dappere film: regisseur Nabil Ayouch stelt op een luchtige, vrolijke manier een taboeonderwerp aan de orde en zoekt daarbij de grenzen op binnen het relatief liberale Marokko. De Marokkaanse autoriteiten waren echter woedend en verboden de film in het thuisland. Weliswaar gedogen de Marokkaanse autoriteiten prostitutie in Marrakech, maar de huisorgieën met rijke Saoedi’s horen zich achter hoge witte muren af te spelen en niet op het witte doek.

Hoofdrolspeelster Loubna Abidar moest naar Frankrijk vluchten nadat ze was gemolesteerd. Zowel Loubna als regisseur Ayouch moesten zich voor een Marokkaanse rechtbank verweren. Meer nog dan de seks, drank en ruwe taal zal het gelovigen vooral storen dat Much Loved een wereld toont waarin dames eigen baas zijn. Noha (Loubna Abidar) is de trotse matriarch van een hoerencollectief. Dit zijn ‘working girls’ die portiers betalen voor informatie, routineus smeergeld afdragen aan agenten en de periodieke mep als bedrijfsrisico afschrijven. Much Loved is daarbij verfrissend dankzij het gebrek aan oordeel.