Sweet Country

Sweet Country

Witte Australiërs en Aboriginals onder één dak: even lijkt het te kunnen in het begin van het spannende, meeslepende Sweet Country. Sam en zijn vrouw Lizzie wonen en werken anno 1929 bij een vriendelijke boer, maar worden op goed vertrouwen uitgeleend aan een ex-militair die geen greintje eerbied blijkt te hebben voor mensen met een andere huidskleur. Sam moet hem uit noodweer zelfs doodschieten.

Sweet CountryOmdat hij als Aboriginal denkt een eventueel proces bij voorbaat te verliezen, vlucht hij met Lizzie de wildernis in. Sergeant Fletcher begint een klopjacht op hen. De tocht voert door een majestueus, maar onbarmhartig landschap. De overweldigende natuur eist dan ook een hoofdrol op in de film.

Sweet Country oogt als een verstilde, fraai geschoten western. Je bent geneigd te denken dat alle blanken slechteriken zijn en alle Aboriginals de helden. Maar niemand blijkt honderd procent goed of kwaad. Iedereen probeert op zijn eigen manier te overleven in deze bikkelharde wereld en regisseur Thornton (zelf Aboriginal) legt haarfijn de vinger op de zere plek. Alle personages krijgen hun eigen persoonlijke geschiedenis dankzij geluidloze beeldflarden die kort voor- of achteruit in de tijd springen. Effectief verteld, zodat er intussen veel ruimte overblijft voor bespiegelingen op de huidige Australische maatschappij waarin gerechtigheid het nog vaak moet afleggen tegen wederzijds wantrouwen.

Special Jury Price_Venice 2017

Gegevens

Regie:
Warwick Thompson
Jaar:
2017
Land:
Australië
Taal:
Engels
Ondertiteling:
Nederlands
Lengte:
112 minuten

English summary

much more than an Australian history lesson

“powerful, melancholic western”

White Australians and Aboriginals living under the same roof: this seems possible at the start of the exciting, compelling  film Sweet Country. It is 1929 and Sam and his wife Lizzie live and work for a friendly farmer, but are loaned out in good faith to an ex-serviceman who seems not to have one iota of respect for people of another colour. Acting in self-defence, Sam shoots him.

Feeling doomed to lose any court case because he is an Aboriginal, Sam flees into the bush accompanied by Lizzie and in response sergeant Fletcher launches a manhunt. Their journey takes them through a majestic but inhospitable landscape. And inevitably the stunning nature becomes a central feature of the film.

Visually, Sweet Country  appears to be a low-key, handsomely shot western. It encourages us to believe that all the whites are baddies and all the Aboriginals are heroes. But no one proves to be entirely good or bad. Everyone is trying to survive in their own way in this harsh, unforgiving world. Director Warwick Thornton (himself an Aboriginal) goes straight to the heart of the matter. Each character has his or her own personal history thanks to soundless fleeting scenes that flash a short way forward or back in time. The story is effectively told and scope is created for reflections on contemporary Australian society in which justice is still often obstructed by mutual distrust.

Onze wekelijkse nieuwsbrief

Deze week

Filmhuis Movie W

Volg Movie W

Neem een kijkje op onze Facebookpagina!
Take a look at our Facebook page!

@FilmhuisMovieW

Alle #vrijwilligers van @FilmhuisMovieW danken jullie voor je bezoek aan ons mooie #wageningen #filmhuis het afgelopen seizoen. We staan vanaf 30 augustus weer voor jullie klaar met hele mooie exceptionele en spannende films #geniet van de #zomer. pic.twitter.com/GlOq…