The Tribe

Door kenners wordt The Tribe (met dialogen in gebarentaal) beschouwd als de mooiste en meest vernieuwende film van 2014! Dit prachtige, keiharde liefdesverhaal won afgelopen jaar 15 filmprijzen, waaronder 3 prijzen tijdens Filmfestival Cannes.

In de betoverende openingsscène zien we de dove Sergej aankomen op zijn nieuwe school. De camera blijft buiten, terwijl zich aan de andere kant van de glazen deuren een vreemd, haast carnavalesk ritueel voltrekt. De kijker blijft voorlopig buitenstaander, maar Sergej blijkt zich als een vis in het water te voelen op het doveninstituut. Hij vecht zich een weg naar boven in een amorele wereld van geweld, criminaliteit en prostitutie. Dit verandert als hij verliefd wordt op één van de hoertjes, waardoor ook de moraal in zijn leven komt. Dat heeft grote consequenties voor alle betrokkenen.

Ondanks het ontbreken van ondertiteling is het verhaal prima te volgen. Als kijker verleg je je aandacht naar de mimiek en lichaamstaal van de acteurs, en dat zorgt voor een bijzondere kijkervaring. Maar The Tribe is wel degelijk een geluidsfilm. Zo is er het nachtelijk geronk van tientallen vrachtwagens op een parkeerplaats, waar de hoertjes langslopen. Het versterkt de impact van het lange, virtuoos uitgevoerde tracking shot zonder close-ups. Dat levert een scène, even krachtig en vervreemdend als die in Lars von Trier’s Breaking the Waves, wanneer Bess McNeill haar ondergang op het spookschip tegemoet vaart. Het is haast niet te geloven dat The Tribe een debuutfilm is, en dat de acteurs allemaal amateurs zijn. Een niet te missen film!

15 filmprijzen, waarvan 3 in Cannes

Gegevens

Regie:
Miroslav Slaboshpitsky
Jaar:
2014
Land:
Oekraïne
Taal:
Gebarentaal
Ondertiteling:
Geen
Lengte:
132 minuten

English summary

Connoisseurs regard The Tribe as the most stunning and innovative film of 2014! Last year this beautiful, gritty love story won 14 film awards, including three prizes at the Cannes Film Festival.
In the enchanting opening scene we see the deaf Sergej arrive at his new school. The camera stays outside, while on the other side of the glass doors a strange, almost carnivalesque ritual takes place. For now, the viewer is the outsider and Sergej seems entirely at home in the institute for the deaf. He fights his way to the top in an amoral world of violence, crime and prostitution. Until he falls in love with one of the hookers, and love ushers morality into his life. This has huge consequences, for all those involved.
Despite the lack of subtitles, the story is easy to follow. As a viewer, your attention is drawn to the actors’ mime and body language, and that creates an extraordinary viewing experience. But The Tribe is certainly a film with sound. Take, for example, the nocturnal idling of dozens of truck engines in a car park where the hookers ply their trade. The sound adds to the impact of the long, brilliantly executed tracking shot without close-ups. This results in a scene as powerful and alienating as the one in Lars von Trier’s Breaking the Waves, when Bess McNeill travels to her demise on the ghost ship.
It is almost unbelievable that The Tribe is a debut film, and that the actors are all amateurs. A film not to be missed.

Bekijk de maandfolder

Bekijk en download hier de digitale maandfolder van november

Deze week

ma 18
20:00
Film and debate
di 19
20:00
Leprazending Nederland
wo 20
20:00
do 21
20:30
Film en seksualiteit
vr 22
20:00
za 23
20:30
Special import screening
zo 24
16:00
zo 24
20:30

Onze wekelijkse nieuwsbrief

PIN ONLY?

Movie W wil overgaan op ‘PIN ONLY’ per 1 januari.

We verwachten dat veel bezoekers hier geen bezwaar tegen hebben, maar willen toch graag weten welke bezwaren er wel zijn.

Ben je het er niet mee eens?

Stuur een bericht naar info@moview.nl!

Filmhuis Movie W