Verdwijnen

Verdwijnen

‘Vrijwel alles is perfect in deze film’ NRC (★★★★)
‘Koole is een uitzonderlijk filmtalent’ Volkskrant (★★★★)

Subtiel moeder-dochterdrama. De Nederlandse fotografe Roos (Rifka Lodeizen) reist naar een besneeuwde uithoek in Noorwegen om haar moeder Louise (Elsie de Brauw) te bezoeken en de verjaardag van haar jonge halfbroertje Bengt te vieren. Het welkom is echter niet al te hartelijk en Roos moet ook nog slecht nieuws vertellen. Wordt dit bezoek haar laatste kans op een verzoening?

VerdwijnenOp uitmuntende wijze worden in Verdwijnen de onderlinge verschillen tussen moeder en dochter tegen elkaar uitgespeeld. Regisseur Koole doet in dit gevoelige en nauwkeurig vertelde drama wat in Nederland nog maar zelden is gedaan: hij vertelt via de kleinste details van beelden en geluiden. Zo trekt hij je langzaam de gedachtewereld van hoofdpersoon Roos binnen: een vrouw die haar stugge, naar Noorwegen geëmigreerde moeder bezoekt om te vertellen dat ze dodelijk ziek is. Eenvoudig gaat dat niet. Het contact tussen Roos en moeder Louise verloopt uiterst stroef. Uit halve woordjes valt op te maken dat het waarschijnlijk al jaren zo gaat.

Net als Kooles ‘Beyond Sleep’, speelt Verdwijnen zich af in Noorwegen: een land dat opnieuw met ontzagwekkende winterlandschappen een adembenemende achtergrond vormt. Vrijwel alles is perfect: het subtiele acteerwerk, de sterke score, het prachtige camerawerk en de fraaie soundtrack.